Service & onderhoud van uw privézwembad

Ultiem genieten op een warme zomerdag is alleen mogelijk wanneer uw zwembad ook optimaal onderhouden wordt. Roosen Service is de allround servicespecialist op het gebied van privézwembaden in het zuiden van het land. Hieronder leest u welke onderhoudsdiensten wij u bieden.
Neem contact op

Uw zwembad in bedrijf stellen in het voorjaar

De vakmensen van Roosen Service ontzorgen u graag met een compleet onderhoudspakket.
Na weinig tot geen gebruik te hebben gemaakt van uw zwembad in de winterperiode, komen bij het zomerklaar maken van het bad de volgende onderhoudswerkzaamheden aan bod:
  • Aan de hand van de resultaten kan ons team zien wat de waarden zijn.
    Er kan worden beslist of het nodig is om het water extra te reinigen waar nodig.

  • De aanwezige meetapparatuur wordt gereinigd en gekalibreerd.

  • De doseerslangen worden periodiek vervangen en alle koppelingen worden frequent gecontroleerd.

  • Er wordt uitvoerig gecheckt of de pomp naar behoren werkt en/of er lekkages zijn rondom de pomp en de bijbehorende leidingen.

  • Het zwembad, de Roldecknis, lamellen, randstenen en de waterlijn worden grondig gereinigd.

  • Optioneel: Het (winter)afdekzeil van uw zwembad kan gedurende de zomerperiode op onze locatie worden opgeslagen. Met het winterklaar maken van uw zwembad brengen wij het door ons gereinigde zeil weer aan.
Zwembad zomerklaar maken? Neem contact op »

Tussentijds/periodiek zwembadonderhoud

Ook tijdens het zwemseizoen is het belangrijk dat uw zwembad goed wordt onderhouden.
Zo is het van belang dat er tijdig de juiste chemicaliën aan het water worden toegediend en dient de techniek van het zwembad te worden nagelopen. Hier ondersteunt Roosen Service u graag in.
Ons team controleert met een digitale meting of de waarden in orde zijn en indien nodig wordt het water aangevuld met de juiste hoeveelheid stoffen. U bepaalt welke werkzaamheden wij voor u verrichten en ook met welke frequentie we dat doen.
Periodiek Zwembad Onderhoud? Neem contact op »

Uw zwembad winterklaar maken in het najaar

De zwembaden welke door Roosen Service worden onderhouden, blijven in de winterperiode gevuld en worden ingesteld op de zogeheten winterstand. Een vorstbeveiliging-sensor zorgt ervoor dat de zwembadpomp onder de 2 graden ℃ automatisch aangaat. Zo wordt de watertemperatuur boven het nulpunt gehouden. Bij het winterklaar maken van het zwembad wordt het bad grondig gereinigd en voorzien van anti-alg vloeistof. Tevens wordt het (gereinigde) winterzeil aangebracht. En wanneer de temperatuur aan het eind van het jaar zakt maken wij u per mail attent op eventuele extra aandachtspunten.
Zwembad Winterklaar maken? Neem contact op »

Wekelijks terugspoelen van de filterinstallatie

Het wekelijks terugspoelen van de filterinstallatie is een belangrijke zaak bij het onderhoud van uw zwembad. Via onderstaand stappenplan leggen wij uit hoe u dit gemakkelijk en snel kunt doen. Neem voor hulp of advies gerust contact op.
  1. Zet de pomp uit en draai alle aanzuig-kogelkranen dicht.
    Belangrijk! Als u dit gedaan heeft moet de hendel haaks op de leiding staan.

  2. Duw de hendel van de 6-wegsklep naar beneden en draai deze 180 graden naar stand 2: dit betreft de backwash/terugspoeling. Zodra dit is gebeurd kunt u de pomp weer aanzetten en vervolgens de aanzuigkranen stuk voor stuk weer opendraaien.
    Laat daarna de backwash minimaal 2 minuten spoelen.

  3. Zet na deze sessie de pomp wederom uit, de zuigkranen dicht en de 6-wegsklep op stand 1: filteren.

  4. De vierde stap is het aanzetten van de pomp en nogmaals een voor een de zuigkranen openzetten.

  5. Controleer na de backwash altijd of er water circuleert in het systeem.
Vragen? Neem contact op »

Veel gestelde vragen en onderhoudstips

Zwembaden hebben als kenmerk dat het hoogwaardige luxeproducten zijn, waarbij de kwaliteit bovenaan staat. Ondanks dat blijven zwembaden ook producten waarbij een hoop techniek komt kijken. Zo nu en dan komt het wel eens voor dat iets niet helemaal naar behoren werkt of er zich een storing voordoet. De onderstaande lijst is een opsomming van de meest voorkomende storingen, met daarbij beknopt vermeld welke stappen u het best kunt zetten wanneer zich een dergelijke situatie voordoet. Uiteraard staat het u vrij contact op te nemen – wij helpen u graag door u te voorzien van advies en de storing voor u op te lossen.

Wat moet ik doen als de zwembadafdekking niet meer sluit?

Probeer eerst de afdekking handmatig verder te sluiten. Controleer of de afdekking op het water drijft en ga vooral niets forceren. Mocht het zo zijn dat de afdekking niet uit de nis komt, open dan altijd eerst de afdekking voordat deze wederom gesloten wordt. Kijk waar de afdekking vastloopt of klemt en neem contact op met ons team.

Wat moet ik doen als het zwembadwater verkleurt?

Loop na of zich in het water nog voldoende chloor bevindt. Meet eventueel de waardes van het water en spoel de pompinstallatie 1-2 keer per week terug. Het meten van de waarden en bijvullen van chloor kunt u zelf doen of uitbesteden.

Het water wordt niet meer verwarmd. Wat nu?

Kijk altijd of de CV-ketel aan staat en of de warmtepomp nog draait. Controleer daarnaast op de display van de warmtepomp of alle instellingen juist zijn. Indien dit alles het geval is maar het water alsnog niet warm wordt, neem dan contact op.

Wat moet ik doen als het water niet goed rondgepompt wordt?

Controleer of het pompmandje schoon is en alle kranen open staan. Spoel eventueel het water (een keer extra) terug. Ondervindt u nog steeds problemen? Neem dan contact op.

De zwembadverlichting werkt niet, waar kan dit aan liggen?

Vaak is dit geen ingewikkelde technische probleem. in de meeste gevallen is de lamp stuk.
Voor informatie over het vervangen kunt u contact opnemen.

Ik heb het vermoeden dat het zwembad ergens lekt, kan dat?

Het kan inderdaad dat een zwembad uit zichzelf langzaamaan leegloopt. In de meeste situaties lekt de 6-wegsklep. Dit kunt u controleren door het kijkglaasje van de pompinstallatie los te schroeven wanneer de pomp aanstaat. Let op: dit losschroeven is alleen toegestaan tijdens het reguliere filterproces, niet tijdens het terugspoelen. Neem contact op voor meer informatie en advies.

Er ligt water onder de warmtepomp. Hoort dit zo?

Dit hoort zo. Dit water is condenswater.
Hoe harder de pomp moet werken, des te meer dat dit wordt.

De chloorwaarden van het zwembad stijgen niet. Waar ligt dit aan?

Mogelijk is de chloorvoorziening lees of zit het injectieventiel verstopt.
Ook de filter van de meetcel kan dicht zitten. Neem gerust contact op om u te laten adviseren.

Attributen zoals een reinigingsrobot werken niet naar behoren. Hoe is dit te verhelpen?

Op afstand is het lastig waar te nemen waardoor de fout(en) zijn ontstaan. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Wanneer dient het filterglas en/of filterzand te worden vervangen?

Filterzand dient om de 5 à 6 jaar vervangen te worden.
Een filterglas daarentegen beschikt over een even lange levensduur als de filter zelf.

Wij verzorgen het onderhoud voor: 
Roosen ZwembadenStarline Zuid
Algemene Voorwaarden
 - © 2021 Roosen Service. All Rights Reserved.
phone-handset